S T O R Y
Me Huh . List Credit Diary

/


I LOVE YOU MR ANNOYING (Chapter 3)
Monday 25 March 2013 | 02:38 | 0 comments


(Wuihh . Poster baru xoxo)  


   
  Erlina ketawa hambar . Perlahan-lahan Erlina meleraikan pelukan mereka .

“Ameer . Ianya tak kelakar .”

“Kalau suatu hari nanti . Saya jatuh cinta dekat awak dan lamar awak . Awak sudi tak ?”

    Erlina diam . Berfikir sejenak . Mampukah dia membalas cinta Ameer ketika itu ? Adakah dia akan mencintai Ameer seperti mana dia mencintai Rizal ?

“Walaupun saya anggap awak ni Rizal . Awak sanggup ke ?”

    Kini giliran Ameer pula membisu . Erlina hanya menanggap yang dirinya sebagai Rizal bukan Ameer . Sanggupkah Ameer terasa hati dengan Erlina yang tidak mencintai dia tetapi Rizal . Tak . Dia tak sanggup . Dia mahu Erlina cintakan dia sebagai Ameer dan bukannya Rizal . Telah Ameer .

“Awak memang suka hidup dalam kepura-puraan ke ?”

    Erlina menarik nafas sedalam-dalamnya . Ya . Mereka kini sedang bertarung dengan perasaan masing-masing . Perlahan-lahan nafas dihembuskan . Mata Erlina melilau mencari idea .

“Ameer ..”

“Saya tahu awak tak sanggup bukan ? Awak tak boleh mengharapkan orang yang dah tiada , Erlina !” Kata Ameer dengan nada yang separuh menjerit .

“Ameer !”

“Awak pentingkan diri sendiri . Awak sedar tak yang awak seksa diri awak sendiri ? Sampai bila awak nak berpura-pura ? Sedalam mana pun cinta awak pada Rizal . Awak kena ingat . Rizal dah tak ada . Dia dah tak ada !”

“Ameer ! Cukup .”

“Suatu hari nanti . Kalau ada orang yang benar-benar tulus mencintai awak . Awak masih lagi nak mengharapkan Rizal ke ? Awak masih lagi nak bandingkan dia dengan Rizal ? Awak kena ingat . Rizal is Rizal . Awak jangan bandingkan seseorang dengan orang lain .”

“Ameer ! Cukuplah Ameer !” Esakan Erlina makin kuat .

“Erlina . Please . Bebaskan diri awak . Saya tahu , awak terseksa sekarang ni Erlina . Saya yakin , Rizal tak pernah salahkan awak .”

“Awak tak faham Ameer ! You don’t .”

“Yes . Memang saya tak faham . Saya tak faham dengan awak yang sanggup seksa diri sendiri demi orang yang dah tak ada .”
      Pap . Tamparan hinggap di pipi Ameer .

“Ameer . Kita baru kenal . Jangan masuk campur hal peribadi saya . Get your own life .”

     Ameer terdiam . Terkaku dengan tindakan Erina yang berani menamparnya di tempat umum . Dia melirik ke arah Erlina . Erlina sedang menangis . Muka pucat Erlina ditenung . Dia tidak suka dengan perangai Erlina yang begitu memaksa dirinya sendiri . Lagi-lagi sakit hatinya apabila Erlina seolah-olah tidak mahu dia menjadi pengganti Rizal .

“I’m sorry .”

    Erlina menangguk . Kini Ameer bangkit dari melutut dihadapan Erlina dan duduk disebelah Erlina .

“Saya tahu . Saya tak ada hak masuk campur urusan awak . Lagi-lagi saya ni hanya orang luar bagi awak .”

“Erlina . Kita masih boleh jadi kawan kan ?” Perlahan suara Ameer bertanya dengan penuh harapan .
  
         Erlina bangkit dari tempat duduknya .

“Saya nak balik . Saya tak nak fikir apa-apa . Hantar saya balik sekarang .”

   Ameer hanya menangguk . Keluhan berat dilepaskan . Tidak setujukah Erlina untuk menjadikan dirinya hanya sebagai kawan ?

                                                                        +++++++++

     Album gambar yang berada di laci solek itu diambil oleh Erlina . Perlahan-lahan Erlina menyelak gambar-gambar dia bersama Rizal . Air matanya jatuh di sekeping gambar . Gambar dia dan Rizal sedang makan ais krim . Erlina tersenyum .

     Erlina menyelak helain seterusnya . Rizal Ikmal . Hanya sebaris nama itu sahaja yang berada di fikirannya kini .

“Kalau Rizal ada sekarang . Mesti kita dah jadi keluarga yang bahagia kan ?”

     Air mata Erlina jatuh lagi apabila melihat sekeping gambar Rizal sedang melutut kearahnya dan melamarnya . Dia tidak tahu siapa dan bila gambar itu diambil . Hatinya sayu apabila terkenangkan arwah tunangnya , Rizal .

“Erlina rindu Rizal .”

     Lantas album itu dipeluk olehnya erat . Rantai yang dipakainya digenggam erat . Dia tak akan hilangkan rantai itu sesekali itulah janjinya pada Rizal . Setelah kematian Rizal , tidak pernah rantai di lehernya itu dibuka walaupun sekali .

                                                                      +++++++++

“Encik Rezza . Ni fail yang encik suruh saya semak tadi .” Kata Erlina sambil menghulurkan fail berwarna hitam .

“Letak saja dekat atas meja tu . Nanti saya tengok balik .” Kata Rezza sambil menulis sesuatu di atas kertas .

      Erlina menangguk .

Ada apa-apa lagi yang encik nak saya buat ?”

      Kepala Rezza diangkat sedikit . Memandang Erlina . Rezza menggeleng .

“Okey . Kalau macam tu saya keluar dulu .” Kata Erlina sambil memusingkan badannya .

“Erlina .” Panggil Rezza .

      Kepala Erlina dipusingkan memadang bosnya . Bosnya sedang tersenyum kearahnya . Encik Rezza adalah anak kepada Dato’ Rahman , Bos besar disyarikat yang dikerjanya kini . Walaupun usia Rezza amat muda . Tapi Rezza mampu mengarah syarikat papanya dengan baik . Rezza bukan sahaja pandai malah Rezza juga mempunyai daya tarikan yang tersendiri . Mana-mana perempuan yang melihatnya pasti akan jatuh cinta . Rezza juga bukanlah seorang kaki perempuan malah Rezza sangat bertanggungjawab .

“Sabtu ni . Awak ada pergi mana-mana tak ?”

“Tak ada kod . Kenapa ?”

      Rezza tersenyum .

“Kalau saya ajak awak pergi jalan-jalan dengan saya . Awak nak tak ?” Tanya Rezza perlahan .

“Maksud encik kita berdua je ?”

      Rezza tersenyum menangguk .

“Okey .” Balas Erlina . Tak akan la dia nak menolak , kesian pula dekat bosnya itu . Lagipun Rezza adalah cirri-ciri lelaki idaman Erlina . Sudah lama dia nantikan saat ini . Selama ini , dia hanya berangan sahaja . Tidak tahu pula betul-betul jadi kenyataan .

“Saya ambil awak dekat rumah awak ya ? pukul 10 pagi .”

“Errr . Encik tahu rumah saya ?”

      Rezza tersenyum . Merah padam muka dia . Hampir terkantoi . Tak akan lah dia nak cakap yang dia pernah mengikut Erlina sampai di rumah .

“Hari tu saya pergi rumah kawan saya . Tak sangka nampak Erlina tengah sapu sampah dekat halaman rumah .” Kelentong Rezza . Tidak tahu la dia menjadi ke tidak . Memang dia tidak tahu menipu .

“Ohh .” Erlina menangguk . Bos pernah nampak dia sapu sampah depan rumah ? Alamak . Mesti bos pernah nampak dia pakai kain batik dengan t-shirt je dah la rambut macam orang bersalin . Oh no !! Sumpah . Lain kali dia tidak akan keluar untuk menyapu sampah dengan memakai pakaian ala-ala makcik .

“Saya keluar dulu ya . Encik Rezza .”

       Rezza menangguk dan kemudian sambung menyelesaikan kerjanya yang terbengkalai tadi .

                                                                          +++++++++

“Yo . Ameer . Pehal kau ni ? Termenung sana . Termenung sini .” Sapa Hyrul kepada Ameer . Kerusi kayu dihadapannya itu ditarik dan diduduk oleh Hyrul perlahan-lahan .

“Tak ada apa-apa lah .”

“Dengan aku pun nak berahsia .”

“Aku tak ada apa-apa rahsia nak dikongsikan pun . Aku just bosan .” Air oren yang berada di depannya itu diambil dan dihirup olehnya perlahan-lahan .

“Sejak dua tiga minggu ni . Kau asyik murung je . Kenapa ni ? Ada masalah ? Atau sebab Ezelyn buat hal ?”

“Kau jangan sebut nama dia boleh tak ?”

“Ye la . Mana tahu . Majlis tunang kau pun dah nak dekat kan ?”

“Aku tak nak cerita pasal majlis tunang tu . Aku tak suka . Yang nak buat majlis tu parent kami . Bukan kami . Lagipun kau tahu kan ? Ezelyn bukan suka aku pun . Dia dah ada Daniel . Aku pun tak suka si Ezelyn tu . Cerewet .”

“Kau ni pun . Perempuan biasa lah . Mengada sana . Mengada sini . Lepas kahwin tu okey lah .”

“Aku tak nak kahwin dengan dia .”

“Cakap lebih je kau ni . Lepas kahwin kalau aku tengok kau sikit pun tak nak berenggang dengan bini kau tu . Aku karate kau .”

“Dah diam . Aku tak suka cakap pasal ni . Aku tak fikir pun pasal Ezelyn tadi . Aku fikir pasal orang lain .”

“Orang lain ? Perempuan ?”

       Ameer menangguk .

“Kau ni Meer , kalau tak ada masalah dengan perempuan tak sah kan ? Siapa ? Mellisa ?”

“Tak . Nama dia Erlina .”

“Erlina ? Stok baru ke ?”

“Itu bukan stok aku lah . Dia tolak aku .” Ada riak kecewa diwajah Ameer . 

       Hyrul ketawa . Entah apa yang kelakar .

“Ameer kena tolak ? For the first time ? Hahaha . Nasib kau lah Ameer . Lawa ke perempuan tu ? macam mana korang kenal ?”

“Tak . Dia tak lawa . Buruk gila . Ntah . Aku kenal dia dekat restoran .”

“Haha . Macam-macam lah kau ni Meer , Aku tak heran pun dengan semua perempuan simpanan kau semua tu . Bukan taste aku . Aku tak suka perempuan yang gedik lebih ni kalau aku nak cari perempuan pun aku nak cari yang kalau boleh biarlah dia cinta pertama dan terakhir aku .”

“Tapi Erlina tak macam tu !”

“Maksud kau Erlina ni bukan jenis yang kuat sosial ?”

        Ameer menangguk . Dia tidak suka Hyrul memperlekehkan Erlina seperti mana Hyrul memperlekehkan semua perempuan simpanannya itu .

“Wei . Apa maksud , bila kita dekat menghampiri dia jantung kita berdegup kencang , bila dia cerita pasal lelaki lain kita rasa sakit hati dan bila kita renung dia , kita rasa hilang je masalah yang ada .”

“Kau dah jatuh cinta ?”

“Jatuh cinta ? Tak . Tak mungkin lah .”

“Apa perasaan kau bila jumpa si Erlina tu ?”

“Aku tak cakap pun orang tu Erlina .”

“Bodoh lah kau ni Ameer . Terang-terang kau asyik murung sebab kena tolak dengan Erlina . Mestilah orang tu Erlina kan ?”

         Ameer menangguk lemah . Dia kehilangan kata-kata .

“Perasaan aku jumpa dia , ntah lah susah nak tafsir . Aku baru je kenal dia . First time tengok muka dia , aku rasa lain macam . Aku tak suka dengan apa yang aku rasa ni . Serius . Tak ada cara ke untuk buang perasaan yang aku rasa ni ?”

"Ameer , Ameer . Itulah dinamakan cinta ."

           Hyrul ketawa mengekek . Tiba-tiba telefon Ameer berbunyi . Lantas dia melihat siapa si pemanggil di telefonnya . Ezelyn .

“Angkat lah . Bakal tunang call tu .” Kata Hyrul sambil menjeling-jeling ke arah telefon bimbit Ameer .

            Lantas Ameer menjawab panggilan Ezelyn . Kalau tak angkat mahu mengamuk babun tu .

“Hello .”

“Jumpa ? Malas lah .”

“I tak ada mood .”

“Ye la . Ye la . Fine ."

"I nak rehat lah . Menyusahkan orang betullah you ni ."

           Dengusan kasar dilepaskan selepas Ezelyn menamatkan panggilan telefon .

“Dia nak apa ?” Tanya Hyrul .

“Nak menyusahkan orang .” Jawab Ameer acuh tak acuh .

“Hei . Macam-macam lah korang berdua ni .”


                                                                                +++++++++

 “Awalnya Encik Rezza sampai .”

          Rezza tersenyum manis .

“Tak payah lah berencik-encik dengan saya . Panggil saya Rezza dah cukup .”

“Okey . Encik Rezza . Ops . I mean Rezza . Haha .”

“Kita pergi makan dulu boleh ? Perut saya dah berbunyi ni .”

“Okey . Tapi , Encik Rezza belanja tau !”

“Erlina .”

“Maaf . Maksud saya , Rezza . Janggal pula nak panggil Rezza je . Ye la Rezza kan bos saya .”

“Dekat luar ni . Tak payah formal sangat . Actually , saya tak selesa . Awak anggap je saya macam kawan awak , tak perlu anggap saya bos awak . Ini arahan saya sebagai bos awak okey ?”

“Bukan saya kena anggap awak sebagai kawan ke ? Jadi kenapa awak nak bagi arahan dekat saya ?” Perli Erlina .

         Rezza tersenyum . Lantas hidung Erlina ditarik tanpa Rezza sedar . Erlina terkedu . Encik Rezza ke didepan matanya kini ? Lantas Rezza membuka pintu penumpang keretanya .

                                                                             +++++++++   

         Kaki melangkah masuk ke satu restoran mewah . Nasib dah cakap awal-awal yang Rezza yang kena belanja dia .

         Rezza mengambil tempat bersebelahan dengan tingkap besar dan meja yang menempatkan 4 kerusi . Rezza membuka kerusi untuk Erlina .

“Tak apa lah . Saya nak duduk tepi tingkap .” Lantas dia menarik kerusi disebelah Rezza dan duduk di sebelah tingkap yang menampakan suasana di tepi pantai .

“Siapa kata saya nak buka untuk awak ? Saya nak duduk lah .” Dia duduk di sebelah Erlina . Wajah Erlina sedikit merah pandam . Sudah lah kerusi itu bukan untuk dia tambahan pula yang duduk disebelahnya kini ialah Rezza . Jarak mereka sangat rapat .

“Apa lah . Encik ni !”

        Rezza tersengih . Sebenarnya memang kerusi itu dibuka untuk Erlina . Tapi dia haruslah control macho .

        Pelayan lelaki datang mengahampiri mereka berdua dan memberi menu .

“Awak nak makan apa ?” Tanya Rezza kepada Erlina sambil tangannya masih menyelak helain menu . Semuanya sedap-sedap .

“Er nak makan apa yang Rezza makan lah .”

         Rezza menangguk .

“Two Spaghetti Carbonara and two watermelon juice .” Kata Rezza kepada pelayan itu . Setelah pelayan itu mengambil pesanan , dia beredar pergi .

“Awak selalu ke makan dekat sini ?” Tanya Erlina kepada Rezza .

“Tak ada lah baru first time .”

“Ohh .” Balas Erlina sambil matanya memerhatikan pemandangan pantai . Ada pasangan kekasih sedang berjalan-jalan , ada yang membina istana pasir . Pelbagai gelagat .

“Awak tengok apa tu ?” Tanya Rezza sambil badannya didekatkan sedikit menghampiri Erlina memerhatikan apa yang menarik perhatian Erlina . Erlina tersentak . Jarak dia dan Rezza begitu hampir sehingga dia dapat mendengarkan nafas Rezza .

“Awak tengok pasangan tu ?”

       Erlina menangguk .

“Awak dah ada boyfriend ?”

“Tak .”

“Oh .”

“Nak tak saya jadi pasangan awak untuk hari ni ?” Tanya Rezza sedikit gagap tapi  pertuturannya masih  lancar .

“Haha . Apa lah . Awak ni Rezza .”

“Saya tak bergurau . Untuk hari ni je ? Nak ?”

          Erlina hanya dapat menangguk . Tidak tahu kenapa dia merasa sebahagia hari ini . Lebih tenang .

"Kalau mulai hari ni saya panggil awak Erlina boleh dan awak kena panggil saya Rezza . Tiada awak ataupun saya . Okey ?"

"Okey . Kalau awak tersasul kena denda tau !"

"See . Erlina dah tersasul !"

"Hey ! Belum mula lagi lah . Huh ."

"Dah . Dah mula . Disebabkan Er tersasul tadi , masa makan . Er kena suap Rezza kalau Rezza nak . Setuju ?"

"Senangnya . Okey ."

        Sedang mereka rancak berbual . Seseorang menyapa Rezza .

“Rezza !” Sapa seseorang dari belakang .

          Mereka menoleh ke arah pemilik suara itu . Mata Erlina membutang . Begitu juga orang yang menyapa Rezza tadi .



Bersambung...

Cerita ni banyak buat kat restoran je . wkwk . Aku tak tahu tempat mana nak tibai -.- Lantak lah . Watak Erlina ni pun banyak makan macam aku ;3 

Older Post | Newer Post